Var tikai apbrīnot viņas augstās darbspējas un degsmi – pirms 15 gadiem viņa bija pirmā, kas uzdrošinājās mainīt izglītības sistēmu Latvijā. Ilze iedvesmo, un viņas stāsts pierāda – ja esi gatava aktīvi darboties, viss ir iespējams!
– Šobrīd, atskatoties uz paveikto, varu atzīt, ka iets garš un grūts ceļš, lai sasniegtu tik labu rezultātu. Ja būtu zinājusi, kas mani gaida, otrreiz nekad mūžā ko tādu nedarītu, bet man izdevās realizēt savu sapni – 2009. gada 6. martā tika nodibināta Rīgas Tālmācības vidusskola. Par skolas īsto dzimšanas dienu uzskatu 30. aprīli (tā ir arī mana dzimšanas diena!), jo šajā dienā Izglītības un kvalitātes dienestā tika izsniegta pirmā licence par vispārējās vidējās izglītības īstenošanu tālmācībā. Bijām pirmie Baltijā, kas ieguva šādu licenci.
Tagad Rīgas Tālmācības vidusskolā esam ieviesuši savu unikālo mācību vidi, kuru izstrādāja mans dēls Ričards, tāpēc varu teikt – esmu lepna, ka viņš ir manas skolas absolvents. Nesen mūsu skolas pedagogs un direktors Edgars Čerkovskis to prezentēja Kolumbijas Universitātē kā vienu no mūsdienīgām mācību platformām.
Protams, gandarījumu sniedz neskaitāmie absolventu veiksmes stāsti. Mūsu skolu ir absolvējuši tik daudz populāru sportistu, modeļu, profesionālu mūziķu, kuru vārdi izskan ne tikai Latvijā, bet arī pasaulē. Visvairāk lepojos ar mūsu skolas 3082 absolventiem, kuriem esam palīdzējuši iegūt vidējo vai pamata izglītību. «Jūs esat mani varoņi!» saku mūsu absolventiem izlaiduma dienā, un tā arī ir – viņi to ir paveikuši pašu spēkiem!
– 2008. gadā, kad sākās krīze, strādāju augstskolā par pasniedzēju, un krīzes dēļ man samazināja algu. Taču es negrasījos padoties – man dzima ideja par tālmācību vidējā izglītībā. Viens no stimuliem veidot šādu skolu bija daudzās sarunas ar studentiem Īrijā un Lielbritānijā, kur vadīju psiholoģijas lekcijas. No sarunām varēja noprast, ka daudzi jaunieši, kas atrodas ārzemēs, ir bez vidējās izglītības, bet dzīve viņiem iegrozījusies tā, ka jāizlemj par labu darbam vai izglītībai.
Pamatojoties uz manu pieredzi augstskolā, pusgada laikā izveidojām tālmācības izglītības sistēmas konceptu, izstrādājām savus mācību materiālus, uzrunājām12 pedagogus, kas bija gatavi strādāt šādā tolaik neierastā formā. Uzsākot biznesu, biju aprēķinājusi – lai viss būtu pa nullēm, pirmajā gadā jaunajā skolā jāuzņem 100 izglītojamo. 2009. gada vasarā tika uzņemti 137 izglītojamie. Tas bija liels panākums! Pirmais izlaidums man paliks atmiņā uz mūžu, jo tas bija tik sirsnīgi un emocionāli spēcīgi – pirmie 57 absolventi, kas izglītību ieguva TĀLMĀCĪBĀ! Absolventi uzdāvināja pulksteni ar ierakstu: «Savai skolai vēlam pulksteņa precizitāti un saules mūžu!»
Šobrīd mums skolā ir 1200 izglītojamo un 44 pedagogi. Sākotnēji skolā mācījās galvenokārt pieaugušie, kuri savā laikā bija pārtraukuši mācības un nebija ieguvuši pamatizglītību vai vidējo izglītību, bet šobrīd tie pārsvarā ir skolas vecuma jaunieši, kuri paši un viņu vecāki ir sapratuši, ka tālmācība nav nekāds bubulis, bet, tā mācoties, var iegūt labu, konkurētspējīgu un kvalitatīvu izglītību.
– Var šķist, ka mācīties klātienē ir vieglāk, jo visu laiku blakus ir skolotāji, var pajautāt padomu klasesbiedriem un tamlīdzīgi. Bet vai tā tiešām ir? Patiesībā skolotāji steidz uz priekšu obligāto mācību saturu, klases var būt lielas un skaļas, individuāliem jautājumiem var neatlikt laika.
Tālmācībā pats esi sev noteicējs, bet tas nenozīmē, ka ir jāmācās mazāk, daudz vairāk ir jādara pašam – disciplinēti, plānoti, pašorganizēti. Nav tā, ka skolēns vienkārši sēž mājās un izdomā, ka negrib iet uz skolu. Tālmācībā ir jāapgūst tieši tāda pati mācību viela, ko apgūst klātienes skolā, jākārto tādi paši centralizētie eksāmeni kā visiem pārējiem skolēniem.
Tālmācība atšķiras ar mācību metodēm, izglītojamie mācās ciklos – katru mēnesi apgūst 3–4 mācību priekšmetus. Visu šo laiku var koncentrēties tikai uz šiem konkrētajiem mācību priekšmetiem, tādējādi katrs pats var plānot savu mācību laiku, atrodoties jebkur pasaulē. Mums ir absolventi no ļoti daudzām valstīm, pat grūti visas uzskaitīt: ASV, Austrija, Beļģija, Čehija, Igaunija, Īrija, Islande, Itālija, Nīderlande, Norvēģija, Somija, Spānija, Šveice, Lielbritānija, Vācija, Zviedrija.
Skola nodrošina mācību plānu gadam, īpaši tālmācībai izstrādātus mācību līdzekļus, online konsultācijas pirms katras ieskaites. Izglītojamais pats var veidot savu mācību ritmu – cikos mācīties, ko mācīties, cik pamatīgi mācīties. Tālmācības izaicinājums ir pašvadīts mācību process – pašam sevi jāmotivē, neviens tev katru dienu neatgādinās un nebakstīs, kas jādara. Tātad tālmācība ir mācīšanās patstāvīgi.
– Visticamāk, katram ir savs stāsts, un ne vienmēr tas ir par neizdošanos. Ļoti bieži tie ir cilvēki ar konkrētu mērķi dzīvē, viens no piemēriem ir mūsu olimpiete Laura Ikauniece, kas paralēli sportistes karjerai mācījās mūsu skolā un ieguva vidējo izglītību, jo nemitīgo treniņu dēļ viņai nebija citu iespēju to iegūt. Šādu piemēru ir ļoti, ļoti daudz! Savās aktivitātēs iesaistām arī savus skolēnus, piemēram, Rojs Puķe jeb Pipars, kas jau padsmitnieka gados uzsāka savus labdarības projektus, 21. martā kopā ar skolas administrāciju dosies uz manis izloloto viesu namu Donas, kur cepsim picas un vedīsim tās uz Smiltenes veco ļaužu namu.
– Domāju, ka visvairāk novērtē kvalitāti, jo tas ir mūsu pats galvenais nosacījums – skolā jābūt kvalitatīvam mācību procesam. Reiz frizētavā dzirdēju kādas sievietes teikto – uz Rīgas Tālmācības vidusskolu iet nevajag, tur ir ļoti daudz jāmācās. Nu kur vēl labāku novērtējumu! Par mācību procesa kvalitāti liecina arī tas, ka mūsu absolventi studē budžeta grupās Latvijas un pasaules augstskolās. No 2022./2023. gada absolventiem Latvijas augstskolās studē 45%, no tiem 37% budžeta grupās.
Katra mācību gada sākumā veicam skolēnu aptauju, lai apkopotu iemeslus, kāpēc viņi ir izvēlējušies tieši Rīgas Tālmācības vidusskolu. No šīm aptaujām trīs faktori, kurus piemin visvairāk, ir:
– Mani iepriecina un stiprina labi padarīts darbs – mani interesē nevis process, bet rezultāts. Ļoti priecē darbs, kas darīts ar ieinteresētību un atbildības izjūtu, uzskatu, ka tikai tā dzīvē var tikt uz priekšu. Tagad Latvijā ir daudzas tālmācības skolas – manai skolai nav jābūt labākajai, bet IZCILĀKAJAI, nosakot kvalitātes latiņu pārējām skolām. Un tā tas arī ir, esam vadošā tālmācības skola Latvijā, ar daudzām inovācijām un ļoti mūsdienīgu mācību procesu. Rīgas Tālmācības vidusskola nepārtraukti attīsta mācību infrastruktūru, piemēram, skolai jau ir izstrādāta trešā mācību vide, kuras izmaksas mērāmas vairāk nekā 100 tūkstošu apmērā, pirms gada investēti 20 000 eiro savas videostudijas izveidei, lai nodrošinātu maksimālo iespējamo metodisko atbalstu, izstrādājot e-mācību līdzekļus, videomācību materiālus, organizējot vebinārus. Mēs esam arī pirmā skola, kas mācību apguvei sāka izmantot virtuālo realitāti, lai mācību procesu padarītu aizraujošu.
Mani iedvesmo arī stipri cilvēki un sakoptas vietas Latvijā. 2020. gadā Smiltenes novada Blomes pagastā atvēru viesu namu Donas – savā īpašumā ieguvu agrāk slaveno Blomes maizes ceptuvi, kuru pusgada laikā pārvērtām par elegantu viesu namu. Tagad tā ir Vidzemes dizaina pērle. Saņēmu novērtējumu un apbalvojumu par nozīmīgiem sasniegumiem – Sieviete dizaina veicinātāja 2021. Manis paveiktais tika novērtēts valsts līmenī – par pirmās tālmācības vidusskolas izveidošanu 2023. gadā 4. maijā par sevišķiem nopelniem Latvijas valsts labā tiku iecelta par Atzinības krusta virsnieci.
Esmu ļoti patriotiska, dāsna, sirsnīga un sievišķīga, ar milzu enerģiju varu paveikt to, kas pirmajā mirklī šķiet nepaveicams. Arī saviem bērniem saku – esiet tie, kas dod, negaidiet, lai lūdz! Jo viss, ko dodat no siltas sirds, jums tiks miljonkārt atdarīts. Tā ir mana veiksmes formula – jo vairāk es dodu, jo vairāk man ir. Esmu ļoti darbspējīga, neatlaidīga, dzīvespriecīga, aizrautīga, orientēta uz izcilu rezultātu it visā. Viss, ko es daru, tiek paveikts uz ūsiņu, citādi nemāku un arī negribu.