Viena no visvairāk apspriestajām tēmām pēdējos gados ir mākslīgā intelekta (MI) izmantošana mācību procesā. Tagad, kad pirmais semestris tuvojas noslēgumam un 8.–12. klašu studentiem jau ir notikuši vairāki pārbaudes darbi dažādos priekšmetos, aptaujājām Rīgas Tālmācības vidusskolas pedagogus par MI izmantošanu: vai bieži nācies saskarties ar MI izmantošanu ieskaitēs, kā to iespējams atšķirt un kā viņi vērtē šādi izpildītus uzdevumus.
Vairāki pedagogi saka, ka būtiskai daļai studentu (vismaz pusei) ieskaitēs ir sastopams MI lietojums, īpaši atvērtā tipa jautājumos. MI atbildes iespējams atpazīt pēc ārkārtīgi strukturēta, gramatiski pareiza, nepamatoti izvērsta un vietām ar aplamiem terminiem (piemēram, anglicismiem) piesātināta teksta. „Šādus uzdevumus mēs neieskaitām,“ uzsver pedagogi.
Vairāku priekšmetu pedagogi norāda, ka MI atbildēs bieži tiek izmantoti jēdzieni, kas neatbilst latviešu valodā pieņemtajiem. „Atbildēs tiek lietoti neparasti jēdzieni, ko latviešu valodā bioloģijā nelieto,“ saka bioloģijas pedagoģe. „MI mēdz izmantot citu terminoloģiju (amerikāņu), kas neatbilst latviešu valodā pieņemtajiem terminiem, piemēram, nevis jonu saite, bet joniska,“ saka ķīmijas pedagoģe.
Vēstures pedagoģe uzsver, ka studentu atbildes, izmantojot MI, ir vienādas un dažreiz diezgan neloģiskas.
Matemātikas pedagoģe atzīst: „Matemātikā MI izmantošana ir ļoti bieži sastopama, pat pārāk bieži. Ir pazīmes, pēc kurām var noteikt, ka skolēns izmantojis MI.“ Fizikas pedagoģe piebilst, ka ļoti labi var redzēt, ja students mācību materiālos nav iedziļinājies un mācību process nav norisinājies pilnvērtīgi.
Lai arī paši pedagogi atzīst, ka dažkārt izmanto MI, piemēram, lai ietaupītu laiku, veidojot vairāku uzdevumu variācijas, MI nav drošākais rīks. Piedāvātais materiāls bieži vien ir rūpīgi jāpārbauda un jālabo. Studentiem pedagogi viennozīmīgi iesaka atteikties no MI izmantošanas – gan, lai attīstītu savas domāšanas spējas, prasmes un radošumu, gan arī tīri praktisku iemeslu dēļ. Pieredzējuši pedagogi spēj atšķirt studentu pašradītus darbus no tiem, kas veikti ar MI palīdzību. Šādi izpildītas ieskaites nākas pildīt atkārtoti.
Šajā semestrī jau esam publicējuši mūsu kolēģu, vēstures un sociālo zinātņu pedagoga Edgara Čerkovska, kā arī kultūras un mākslas pedagoga Ļeva Rusilo, komentārus par MI izmantošanu. Noklausies!